Lönsamhet och hållbarhet

Motorer

Utvalget av motorer, som inkluderer den nye xC13-motoren, har nye og banebrytende løsninger som sørger for svært høy drivstoffeffektivitet, med vesentlig lavere drivstofforbruk.

Mest kraft i sin klasse

Vi tilbyr et bredt utvalg Euro VI-dieselmotorer til alle bruksområder, med to ulike slagvolum og effektområder på mellom 360 og 540 hk.

Cursor 9
Cursor 9-motoren er perfekt til lettere konfigurasjoner.

Cursor xC13
Nye XCursor 13 diesel har topp moderne drivlinjeteknologi – som Dual Flow Turbine Volute for lavere turtall, høyere drivstoffinnsprøytningstrykk (2500 bar), en ny og lettere sylinderblokk, veivaksel og kamaksel, smart utstyr og friksjonsreduksjoner.

Den største motoren leverer opptil 580 hk og dreiemoment på 2500 Nm, noe som er perfekt for oppdrag som krever maksimal kraft.

Den største motoren leverer opptil 580 hk og dreiemoment på 2500 Nm, noe som er perfekt for oppdrag som krever maksimal kraft.

Motorvekten er redusert med 10 %, og levetiden er nå opptil 1,6 millioner kilometer, som er 33 % mer enn for forgjengeren.

Motorvekten er redusert med 10 %, og levetiden er nå opptil 1,6 millioner kilometer, som er 33 % mer enn for forgjengeren.

Det høye dreiemomentet som er tilgjengelig ved lave motorturtall, er perfekt ved kjøring i terreng, og tillater også bruk av raskere bakakselutvekslinger. I kombinasjon med lavt motorturtall ved landeveishastigheter reduserer dette drivstofforbruket.

Den nye og effektive motorbremsen er markedets beste, og den kan erstatte intarderen i de fleste situasjoner.

Du får enestående ytelse med lavere drivstofforbruk takket være den nye Traxon 2-girkassen og de forbedrede aerodynamiske egenskapene, med blant annet kameraspeil som gir god sikt bakover.

I tillegg har Cursor-dieselmotorserien Euro VI/E full kompatibilitet med andregenerasjons biodrivstoff HVO / XTL (EN 15940), som reduserer WTW-utslippene (well-to-wheel).

Traxon 2 girkasse og HI-TRACTION

Traxon 2 girkasse med terrengfunksjonalitet

Traxon 2 12-trinns automatisert girkasse har en rekke funksjoner tilpasset kjøring i terreng, inkludert gyngemodus (rocking mode), terrengmodus (off-road mode), krypemodus (creeping mode) og fire hastigheter i revers.

HI-TRACTION
HI-TRACTION-systemet innkobles automatisk for å levere hydraulisk hjelpekraft foran ved behov, og for å unngå at bakhjulene spinner på glatte underlag. Du får alle fordelene ved firehjulsdrift når det gjelder grep, manøvrering og kjøresikkerhet.

HI-TRACTION-systemet aktiveres først manuelt fra «Ikke aktiv»-modus til «Klar til innkobling»-modus. Systemet kjører da i bakgrunnen, og er klart til å innkobles når det trengs. Dersom bakhjulene spinner, bytter systemet automatisk til «Aktiv»-modus med forhjulsdrift.

Systemet utkobles dersom:
sjåføren trykker på knappen i førerhuset
• kjøretøyet gjenoppretter normal hastighet med normale kjøreforhold
• oljetemperaturen i den hydrauliske kretsen overstiger 90 grader
Boost-modusen innkobles ved hver «stopp-start» (0 til 3 km/t) for å forbedre trekkraften og redusere slitasje på clutchen.

Kraftig motorbrems og ny drivlinje

Den nye, kraftige motorbremsen har lavere vekt og mer enn 15 % høyere bremsemoment enn standardversjonen. Den er alltid standard med AS-førerhus og erstatter intarderen på de fleste oppdrag og sørger for lavere drivstofforbruk.

Den nye generasjonen 17x bakaksel med raskere utvekslinger og den nye Traxon 2-girkassen gir enestående ytelse med enda lavere drivstofforbruk.