eDaily og IVECO S-eWay FCEV (elektrisk kjøretøy med brenselcelle) gir en oversikt over de elektriske fremdriftssystemene som kommer til å bli brukt til langtransport i fremtiden, noe som er en viktig milepæl for IVECOs fremgang mot målet om netto nullutslipp innen 2040.
Dette er resultatet av et fruktbart samarbeid med Hyundai Motor Company, og den er perfekt for leveranser som krever lang rekkevidde og høy nyttelast. Den er utstyrt med Hyundais brenselcellesystem med hydrogen på 90 kW, som er integrert i eDailys elektriske drivlinje, med 140 kW elektrisk motor og batteripakke fra FPT Industrial, merket som leverer fremdriftssystemer til Iveco Group. Under testing hadde den 7,2 tonn tunge prototypen av MTT (total masse) en rekkevidde på 350 km, maksimal nyttelast på 3 tonn og påfyllingstid på mindre enn 15 minutter.
Med en akselavstand på 3932 mm kan 6x2-trekkvognen ha med seg rundt 70 kg hydrogen som kan brukes, ved et trykk på 700 bar. Denne kapasiteten, kombinert med rask påfylling på under 20 minutter, gir en rekkevidde på opptil 500 km*. Brenselcellekraft gjør hydrogenkjøretøyet til det mest velegnede kjøretøyet for kommersiell transport, spesielt langtransport.
* Estimat beregnet ved hjelp av data som IVECO har innhentet under tester utført med kjøretøydrift i reelle situasjoner, samt ved hjelp av tekniske og beregningsmessige valideringsverktøy. Den faktiske rekkevidden varierer avhengig av ulike faktorer, inkludert kjøretøyets oppdrag, kjøretøyets egenskaper og utstyr, sjåførens kjørestil samt værforhold.